söndag 13 september 2009

Förberedelse för vår i trädgården

Varning för ännu ett långt trädgårdsinlägg. För nu ska här dokumenteras vad jag har stoppat ner i jorden...

I veckan kom ett paket från odla.nu (jag älskar verkligen nätshopping!), fullpackat med vårlökar som nu har stoppats ner i jorden. Synd bara att man måste vänta ända till våren för att se resultatet... Det ska bli spännande, nästan lika spännande som att se om vi får behålla något eller om rådjuren äter upp allt. De är ju välkända för att älska tulpaner, men jag chansar på att plantera några längst upp i vårt stenparti och hoppas att de tycker det är för krångligt att gå dit för att äta. Kanske naivt, men man måste ju prova! :-)


Alltså, i stenpartirabatten har jag planterat röd tulpan, Uncle Tom, tulpanmix gul vit orange, Fosteriana samt snödroppar, Galanthus. Tidigare i våras stoppade jag ner en del blå pärlhyacint också.

I vår stora betongplantering har jag satt massa stora fina allium, Purple Sensation, krokus Purple Passion och lite snödroppar.

Tillsist blev det en hel hög med mixade krokusar i den jordhög under eken som nu kallas rabatt.

Och apropå ekrabatten så hittade jag lite lappar med de perenner som jag planterade där för ett antal veckor sedan:
  • Ryssklint, Centaurea ruthenica
  • Kaukasisk förgätmigej, Brunnera macrophylla 'Variegata'
  • Stjärnflocka, Astrantia major
  • Daggfunkia, Hosta sieb. 'Frances Williams'
Samtidigt fylldes stenpartiet ut med två olika sedum, Sedum spath. 'Purpureum' och Sedum alb. 'Coral.Carpet' samt två röda Irisar som de sålde ut billigt på Plantagen. Stenpartiet är nu förövrigt fyllt med olika stenpartiväxter, det sista hålet fyllde jag ut med små ormbunkar (det kan ev vara stensöta) från skogen på tomten. Men bild på det får ni nog se nån annan gång...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar