lördag 4 augusti 2007

IKEA-katalogen - årets höjdpunkt?

IKEA-katalogerna delas just nu ut i alla svenska hushåll och vi är många som snabbt kastar oss över världens vanligaste trycksak (fler exemplar än bibeln har jag läst någonstans). Förväntningarna var stora när det stora varuhuset utlovade över 1000 nyheter.

Men - var fanns de? Visst fanns det nyheter, men så många och så revolutionerande tycker jag nog inte att de var. Miljöerna i katalogen upplevde jag som ganska röriga, kanske till stor del pga årets textilier som var lite väl färgglada och stormönstrade.

När den första besvikelsen lagt sig tittade jag igenom katalogen igen och hittade trots allt några guldkorn:
Lampserien Kulla är läcker, kanske framförallt plafonden - det är annars svårt att hitta snygga sådana.
Vaserna Salong är stilrena och vackra i sin enkelhet. Någon sådan tror jag kommer att få pryda våra hyllor (när de kommer upp...)
Bordsbenen Vika Fintorp fastnade jag direkt för! Den grova stålytan i kombination med den mjuka formen - ah... Men kanske med en annan skiva, en grov träskiva kanske... Jag får fundera vidare på det.
Till sist det där med textilierna. De flesta var ju lite för mycket, men varianten av Katrin med en stiliserad vit gren mot svart bakgrund var ändå inte helt dum.

Vilka var dina favoriter?

Foton från IKEA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar