måndag 30 juni 2008

Krig mot sniglarna

Det växer rätt bra i min odlingslåda. Och rådjuren har inte ätit något från det stora smörgåsbordet av smakligheter, tack vare det nät jag har satt upp.

Men - jag tänkte inte på sniglarna. Jag hoppades att den höga höjden (ca 25 cm) på lådan skulle hjälpa, men för någon vecka sedan när vi tittade till lådan fanns det nästan ingen sallad kvar! Morötter, mangold och salladslök verkar också gott.

Räddningsaktionen är en vass "taggtråd" (sönderklippt nät som blev över när eldstadskupan murades) som jag har fäst runt hela kanten. Efter jag har gjort det har vi hittat ett par sniglar, men de låg troligen nere i jorden när vi satte på skyddet. Det är iaf vad vi hoppas... Är det någon som har fler bra idéer? Tipsa mig gärna!

Ruccola verkar dock inte stå så högt på sniglarnas meny. Snart dags att skörda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar