onsdag 5 augusti 2009

Frostat glas

I helgen var det fler gamla småsaker som blev avklarade. På ytterdörren och på dörren in till tvättstugan köpte vi dörrar med vanligt klarglas i, men tanken har hela tiden varit att frosta dem själv med frostad plastfilm. Jag har provat det förut, på gamla gamla toalettfönstret, och det är både enkelt och blir riktigt bra.

Men jag ville göra något lite mer med dörren till tvättstugan. Fördelen med frostningen är ju att man inte ser den eventuella röran där inne, samtidigt som ljuset från fönstrena där inne kommer ut i vår hall som ju ändå är rätt mörk. Lösningen blev att skära ut bokstäver från filmen, så att ordet "TVÄTT" syns i klarglas medan resten är frostat. Jag försökte att ta en bild, men det är lite svårt att göra det rättvisa - för det blev faktiskt riktigt snyggt om jag får säga det själv! :-)


Den frostade plastfilmen köpte jag på Bauhaus, jag klippte till storleken med lite marginal och så sprejade jag glasytan med vatten med lite diskmedel i. Det är ett bra trick för att man lättare ska kunna flytta runt plasten så att den hamnar rätt och att man lättare kan skrapa bort bubblor (jag använde ett tapetverktyg för det).

Och det gick jättebra! Tills jag hade fått det stora sjoket på hela tvättstugedörren på plats och jag såg att hela ytan var jätteflammig och "mjölkig". Jag har varit lite orolig över det, men nu efter ett par dagar ser jag att det börjar försvinna, det var troligen fukten som bara behövde torka lite... Jag har is i magen ett par dar till och hoppas på det bästa. Det värsta som kan hända? Att vi får ta bort plasten och hitta på nåt annat... :-)

Nåväl, när plasten satt på plats skar jag rent kanterna och sedan tejpade jag upp min mall för texten på lagom ställe på baksidan av glaset. Bokstäverna skar jag sedan ut direkt på plats. Det gick förvånansvärt lätt (lite pilligt förstås, men ändå) och jag tror inte att det blev så mycket repor i glaset. Det lär vi ju inte heller se förrän om vi nån gång tar bort plasten, och det har vi ju inte riktigt tänkt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar