onsdag 30 december 2009

Jul hos Villa Richardsson

De senaste dagarna har det varit ganska nedkopplat här hos Villa Richardsson, och blogguppdateringen ligger lite efter men vi får försöka kompensera... Julen får vi nog säga har gått i matens och aktivitetens tecken.

Det är alltid lika mysigt att julpynta i vardagsrummet, med röda julgardiner, julgran (självklart väldesignad med bara röda och guldiga toner - vi har en del diskussioner om det här hemma... ;-) och årets tillskott: lampan med ljusslinga och kulor över bordet (återkommer om den längre ner...). Det har förstås också varit gott om tända ljus och brasor i öppna spisen hela julveckan.


På julafton dukades ett dignande julbord upp för besökande föräldrar. Hela julbordet får plats på vår långa bardisk och det varma ställde vi på den gamla järnspisen som vi eldade i. Det vintriga vädret gjorde också att vi kunde packa in alla kylda drycker i snö och is.

Och ja - tomten tittade förbi även hos oss! ;-)

Men lampan ja... Det här är en idé som har legat och grott hos mig ett tag nu - en lampa som kan byta karaktär beroende på årstid och tillfälle. Och nu har jag och maken fått ihop det. Vi (eller kanske mest kära K) har byggt en ram i svartbetsad ek. Nu till jul hängde jag upp en ljusslinga i och dekorerade med ett gäng julkulor i guld- och silvertoner. Den ska framöver få två glödlampor monterade och en del annat hängt på ramen. Och det händer faktiskt nu till nyår, så uppdatering kommer snart.

Det blev riktigt trevligt och mysigt, om jag får säga det själv. Och det brukar jag ju! ;-)

Jag hoppas att ni alla har haft en riktigt mysig julhelg med nära och kära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar