måndag 16 juli 2012

Årets upplaga av växthuset

Äventyren med växthuset fortsätter. Det som började med en liten odlingslåda med fönster och växte till ett växthus som svämmade över av tomatplantor förra året. Jag har ju i ett par år satt tomatplantor från frö, och plantor har det ju blivit. Bara inte så mycket tomater som jag hade önskat. Därför bestämde jag mig förra året - inga fler frösådda tomater!

Så jag köpte bara tre plantor. Sen kom svärmor med några plantor som hon fått av grannen, så nu är det ändå en del tomater där inne...  Absolut inget jag är missnöjd över, tro inte det. Ingen av dem har dock mognat än, och jag skyller helt och hållet på det kalla vädret. Men de är på gång...


Men för att få lite mer variation har vi också satt flera sorters sallad och lök (silver, purjo och charlottenlök), gurka, aubergine och broccoli. Det växer också kålrabbi, också den från svärmor. Som vanligt fullt och frodigt i växthuset alltså, men i år lite mer varierat. Just nu skördar vi lite sallad och någon liten lök till nästan varje måltid, det är riktigt härligt. Den första gurkan är också både skördad och uppäten.  

Själva växthuset har inte förändrats så mycket sen förra året. Vi har hängt upp fönstrena lite bättre, byggt en enkel dörr och bytt ut plasten på taket, annars kör vi vidare på samma koncept som förut. Men utanför har det blivit en liten sittplats, som inramas av massa hallon, björnbär och amerikanska blåbär.


De där amerikanska blåbären köpte vi för ett par år sedan, och de har stått på framsidan. På lappen när vi köpte dem stod det att de skulle ge 5-15 liter - per buske! Vi har fått 15 stycken om vi haft tur. Men i år har vi flyttat dem till baksidan och nu verkar de trivas bättre. Långt ifrån mogna, men nog sjutton blir det en del blåbär i år!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar