tisdag 26 juli 2011

Inget vidare trädgårdsår

Det är inget vidare trädgårdsår för mig iår, trots det nyutbyggda växthuset. Växthuset är det nog inget fel på, det växer som bara den och när vi tidigare i veckan kom hem från en veckas bortavaro tittade tomaterna ut genom taket.

När man kliver in är det knappt att man kommer in, så grönt är det. Plantorna hänger över kanten och på golvet står mina nyinköpta perennaplantor till planteringen på framsidan och växer till sig.


Problemet är bara att det inte blir några tomater. Det blommar en del och några kart har börjat bildas, men väldigt få. Några plantor hade inte ens börjat blomma nu i juli, så de har jag faktiskt ryckt bort och satt sallad, mangold och spenat där istället, får se om vi hinner få lite sånt innan det blir för kallt.

Jag har förstås massor med teorier om vad som är fel. Min favorit just nu är att det helt enkelt är för gamla frön - det är ju trots allt tredje säsongen jag använder samma frön. En annan het kandidat är att jag inte tar hand om småplantorna tillräckligt bra innan jag planterar ut dem så att de kommer igång alldeles för sent.

Auberginen har inte blivit något alls med (den blommar inte ens), men zucchinin växer så att de håller på att ta över växthuset helt. Där kommer det nya frukter hela tiden - men de börjar ruttna så fort de blir en 8-10 cm! Jättetråkigt och jag vet inte alls varför. Större än så ska de ju bli...

Och häromveckan fick jag nya numret av trädgårdstidningen, med skördetema! Vilket hån... En sak är iaf helt klar. Nästa år kommer vi satsa på ett fåtal färdiga plantor istället. Så kanske det blir lite färska röda tomater till sommaren istället för gröna tomater till hösten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar